jhagman

Direktlänk till inlägg 16 oktober 2013

Stratomta del 1

Av Jhagman - 16 oktober 2013 11:00

Jag tänkte berätta lite om min bakrund till varför jag gillar unghästar så mycket. "Hela historien..." Nu låter det som en sagostund här men så kan det vara xD. Det började iaf med att jag fick min första sköthäst i stratomta som heter Tanja. Hon var bara 1 år när jag började hantera henne och jag var 11 eller 12 (minns inte riktigt).


 Tanja
* 2002
E:Chess
U:O-så-fin
UE: Dalby Jaguar xx


Tanja började jag som sakt att sköta när jag var 11-12 år. Hon var en stor häst då tyckte jag + att hon var typ ohanterad så jag fick börja om från början med borstning, lyfta hovar (som var ett helvete) för hon skulle bara veva med dem hela tiden men det positiva var att jag lärde mig en hel del om hur man ska hantera när de vevar med frambenen. Brukar säga till hästen att "ge dig jag har lärt Tanja lyfta hovar så då kan du det med" xD Jag longerade, sadelvänjde, hängde och sedan red henne lite gran tillsammans med Thezza. Vi är ett riktigt team när det gäller detta :D Tanja skickades iväg på grundridning 2004 till Louise Svensson i Finspång och såldes sedan till Sanna 2005 tror jag det var. Då fick jag fölis som heter Oktav född 2004 men det berättar jag mer om i ett annat inlägg. 


Kolla bilder på Tanja och hennes nya ägare Sanna! http://webshop.equipe.com/meetings/512/riders/22859/photos För alla mina bilder jag har på henne är i foto format


/Jull

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jhagman - 31 mars 2016 20:39

Uppdaterar mer på www.nouw.com/jhagman

Av Jhagman - 21 mars 2016 10:11

Kod för att importera min blogg till Nouw: 9503368632 Ny blogg på www.nouw.com/jhagman ...

Av Jhagman - 21 mars 2016 09:54

Igår vart det som sakt en banhoppningsträning på Heda RK, en 80 cm och en 90 cm. Jag är väldigt nöjd med resultatet! Dock kan jag ju ha huvudet med mig! Iaf när vi kom dit och skulle rida fram var jag inte riktigt med i matchen, jag red inte så bra s...

Av Jhagman - 20 mars 2016 22:34

80 cm = 4 fel (rivning som var mitt fel red en dålig väg) 90 cm = inga hindefel men jag red fel väg men vi fick hoppa klart banan ändå   Film kommer imorrn! ...

Av Jhagman - 19 mars 2016 21:19

Lillan är nog inne i brunst igen för hon är så tråkig! Hon vill inte sammarbeta och är as sur på andra hästar... Idag när hon stod i gången attackerade hon Surre (nya boxgrannen) utan anledning. Hon slet sig och stegra mot han men jag blev ju as arg ...

Välkommen hit!


Kul att du hittat hit! Jag heter Julia och min blogg handlar om mig och min häst May Miro-09.

Länkar

May Miro -09

May Miro aka "Lillan" är ett litet sto på 163 cm född 2009. Jag började känna Lillan där jag var medryttare på henne våren 2013. Hösten 2013 bestämdes det att jag skulle ha henne på foder tills jag kunde köpa henne vilket jag gjorde vintern 2016. 

Lillan är efter dressyr hingsten Roosevenlt men hon har kapacitet för hoppningen och riktigt bra scoop så det är hoppning vi främst rider. Det ska bli dressyr i framtiden också. Hon är en energisk liten häst men hon gör alltid sitt bästa och vill lära sig/göra rätt. Bästa lilla hästen!

Sök i bloggen

Kategorier

Om mig


Skapa flashcards