jhagman

Direktlänk till inlägg 15 april 2014

Stjärna!

Av Jhagman - 15 april 2014 08:49

Jävla dator som stänger av sig innan jag skrivit klart!!!!


Igår fick Lillan vila för hon var en riktig stjärna i söndags! Hade tänkt att vi skulle öva på galoppombyten så jag hade lagt fram 2 bommar snett igenom. Tanken var att jag skulle vända upp snett i genom i galopp och innan vi gick ut i nya varvet skulle vi byta galopp över bommen. Detta gjorde hon riktigt bra de första 2 gångerna i vänster varv och sämst i höger. I höger varv lyssna hon inte på min halvhalt utan sprang bara sakt fram så det blev några varv på fyrkantsspåret i trav och göra halvhalter var 4-5 steg för att hon skulle lyssna.

Lillan är en DIVA ibland för hon tror att man ska rida henne på hennes sätt dvs när det passar henne kan man göra saker t.ex ökningar och minskningar eller fattningar. Så det blev många ökningar och minskningar för hon är inte fram för skänkeln ett dugg när jag vill. Gjorde även många galoppfattningar för hon kan fatta/förstå  en fattning jätte bra bara att hon orkar inte muskelmässigt så då tar hon fel galopp eller springer rakt fram och ser ut som en giraff och det tål jag inte. Bättre om hon tänker att " om jag gör en fattning ordentligt slipper man extra arbete" men nej, giraffen ska fram...


När jag väll hade fått ordning på allt detta (haha) så var hon super fin!!! Kunde öka och minska, ha samma temp, flytta för skänkeln, göra halter, fatta fina galopper, ja allt jag bad henne om! Jag dog innombords av lycka! Riktigt fin häst har jag men man måste jobba igenom henne otroligt mycket för att hon ska ge efter och framförallt lyssna.


Galoppombytena ska hon lära sig och vi ska öva varje dag! För hon kan byta när det passar henne men inte när jag ber henne...För hon byter ibland när jag ber henne och ibland skiter hon i mig. Tonåringar...




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jhagman - 31 mars 2016 20:39

Uppdaterar mer på www.nouw.com/jhagman

Av Jhagman - 21 mars 2016 10:11

Kod för att importera min blogg till Nouw: 9503368632 Ny blogg på www.nouw.com/jhagman ...

Av Jhagman - 21 mars 2016 09:54

Igår vart det som sakt en banhoppningsträning på Heda RK, en 80 cm och en 90 cm. Jag är väldigt nöjd med resultatet! Dock kan jag ju ha huvudet med mig! Iaf när vi kom dit och skulle rida fram var jag inte riktigt med i matchen, jag red inte så bra s...

Av Jhagman - 20 mars 2016 22:34

80 cm = 4 fel (rivning som var mitt fel red en dålig väg) 90 cm = inga hindefel men jag red fel väg men vi fick hoppa klart banan ändå   Film kommer imorrn! ...

Av Jhagman - 19 mars 2016 21:19

Lillan är nog inne i brunst igen för hon är så tråkig! Hon vill inte sammarbeta och är as sur på andra hästar... Idag när hon stod i gången attackerade hon Surre (nya boxgrannen) utan anledning. Hon slet sig och stegra mot han men jag blev ju as arg ...

Välkommen hit!


Kul att du hittat hit! Jag heter Julia och min blogg handlar om mig och min häst May Miro-09.

Länkar

May Miro -09

May Miro aka "Lillan" är ett litet sto på 163 cm född 2009. Jag började känna Lillan där jag var medryttare på henne våren 2013. Hösten 2013 bestämdes det att jag skulle ha henne på foder tills jag kunde köpa henne vilket jag gjorde vintern 2016. 

Lillan är efter dressyr hingsten Roosevenlt men hon har kapacitet för hoppningen och riktigt bra scoop så det är hoppning vi främst rider. Det ska bli dressyr i framtiden också. Hon är en energisk liten häst men hon gör alltid sitt bästa och vill lära sig/göra rätt. Bästa lilla hästen!

Sök i bloggen

Kategorier

Om mig


Skapa flashcards