jhagman

Direktlänk till inlägg 25 augusti 2014

9 veckor sedan sist

Av Jhagman - 25 augusti 2014 22:08

Självklart när man skulle publicera så försvan allt!

Idag red vi dressyr för först gången på 9 veckor. Vi red bara i 30 min men vi fick mycket gjort ändå. Dagens upplägg var fokus på hörnpasseringar och flyttningar.

Vi började med att skritta till Norrgården och tillbaka och då hade hon lite spunkigheter och gnägga en del  men det slutade när vi kom in på banan och började arbete. Det vi gjorde var att vi la mycket fokus på hörnpasseringar vilket jag sällan gör och jag märkte det för det känns som om man rider bättre för man koncentrerar mig mer eftersom hörnen kommer snabbt. Väldigt bra och detta ska jag tänka på oftare för då ger man hästen bättre med plats och man förberedder den mer. 

Sedan jobbade vi på volt med att minska och öka den genom flyttning för skänkeln, detta tyckte hon var jobbigt och svårt speciellt att flytta för ytterskänken men att fortfarande vara ställd inåt. Men det gick bättre och bättre. Denna övning gjorde vi bara i skritt och trav. 

Galoppjobbet blev mest på fyrkanten med fokus på att kunna länga och korta henne. I slutet gjorde vi även 5 galoppfattningar i varje varv där hon bara fick galoppera några språng för att sedan sakta av bli lugn och sedan fatta ny galopp igen. Detta var som styrketräning och hon tycker det är kul för hon gillar ju att galoppera xD


   för dagens pass!

Vi m¨ste öva så vi kan bli lika bra som Louise och mamma Minka!  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jhagman - 31 mars 2016 20:39

Uppdaterar mer på www.nouw.com/jhagman

Av Jhagman - 21 mars 2016 10:11

Kod för att importera min blogg till Nouw: 9503368632 Ny blogg på www.nouw.com/jhagman ...

Av Jhagman - 21 mars 2016 09:54

Igår vart det som sakt en banhoppningsträning på Heda RK, en 80 cm och en 90 cm. Jag är väldigt nöjd med resultatet! Dock kan jag ju ha huvudet med mig! Iaf när vi kom dit och skulle rida fram var jag inte riktigt med i matchen, jag red inte så bra s...

Av Jhagman - 20 mars 2016 22:34

80 cm = 4 fel (rivning som var mitt fel red en dålig väg) 90 cm = inga hindefel men jag red fel väg men vi fick hoppa klart banan ändå   Film kommer imorrn! ...

Av Jhagman - 19 mars 2016 21:19

Lillan är nog inne i brunst igen för hon är så tråkig! Hon vill inte sammarbeta och är as sur på andra hästar... Idag när hon stod i gången attackerade hon Surre (nya boxgrannen) utan anledning. Hon slet sig och stegra mot han men jag blev ju as arg ...

Välkommen hit!


Kul att du hittat hit! Jag heter Julia och min blogg handlar om mig och min häst May Miro-09.

Länkar

May Miro -09

May Miro aka "Lillan" är ett litet sto på 163 cm född 2009. Jag började känna Lillan där jag var medryttare på henne våren 2013. Hösten 2013 bestämdes det att jag skulle ha henne på foder tills jag kunde köpa henne vilket jag gjorde vintern 2016. 

Lillan är efter dressyr hingsten Roosevenlt men hon har kapacitet för hoppningen och riktigt bra scoop så det är hoppning vi främst rider. Det ska bli dressyr i framtiden också. Hon är en energisk liten häst men hon gör alltid sitt bästa och vill lära sig/göra rätt. Bästa lilla hästen!

Sök i bloggen

Kategorier

Om mig


Skapa flashcards