jhagman

Direktlänk till inlägg 1 februari 2015

Jag är en jobbig människa

Av Jhagman - 1 februari 2015 14:10

Jag är en jobbig människa men jag är så nyfiken på varför andra tycker som de gör och varför. När jag inte på svar på det blir jag jobbig och måste hitta fakta om saker och räknar med mina egna erfareheter. 

Jag snubblade över ett blogginläggom varför man inte ska rida in unghästar vid 3 årsålder. Enligt denna så tyckte hon att man skulle vänta tills hästen var 5-6 år innan man påbörjade dens inridning pga att då hade hästen vuxit färdigt för att undvika skador. Det jag tycker med detta är att jag tror i många fall att det spelar ingen roll om man hade väntat för hästen hade ändå fått den skadan, dette beror självklart på vad det är för skada man pratar om. 

Jag jämför gärna med människor och min tanke här är att ska barn inte få utöva en spceiell sport när de är 5-18 år för att de inte är färdigväxta för att de kan få skador? Med träning känner jag att man förebygger skador om man gör det på rätt sätt. Jag tänker ta mig själv som exempel, skulle mitt knä ha hållt om jag inte spelat fotboll från jag var 5 år tills 18 år för att jag inte var färdigväxt. Nej, min knäskada beror på att jag har dåliga leder (mjuka leder) och detta kan jag inte rå för för jag föddes med det. Samma sak med hästar en del föds med saker som gör att de inte håller i längden för de man vill göra med sin häst. I många fall har jag sätt att om det inte funkar går man vidare, detta tror jag bero på vad man har för mål. 


Lillan har en missbildning i stuplocket, hon blev inriden som 3 åring och det är inget fel på henne. Hon har aldrig varit halt eller sjuk *peppar peppar ta i trä*. Jag tror att mycket beror på hur man rider sin unghäst och hur mycket man pressar dom. Många av topphingstarna hade väldigt höga poäng på treårstest och på championat. Jag har ingen vetenskaplig fakta men jag litar på det jag ser. 


T.ex Sir Donnerhall kom 2:a i Unghästvem 2006 och då var han 5 år. 


Ett annat exempel är Baloubet du Rouet, han avtackades förra året i Göteborg och han har vunnit hur mycket som helst i sina dagar bl.a 3 världscupsegrar. Han var en finalist i hoppchampionatet som 6-åring 


Vilka tankar har ni andra om unghästar och inridning? Jag själv anser att om man vet vad man gör är det inga problem, man tar utbildningen i hästens takt (vilket jag tycker många gör).

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jhagman - 31 mars 2016 20:39

Uppdaterar mer på www.nouw.com/jhagman

Av Jhagman - 21 mars 2016 10:11

Kod för att importera min blogg till Nouw: 9503368632 Ny blogg på www.nouw.com/jhagman ...

Av Jhagman - 21 mars 2016 09:54

Igår vart det som sakt en banhoppningsträning på Heda RK, en 80 cm och en 90 cm. Jag är väldigt nöjd med resultatet! Dock kan jag ju ha huvudet med mig! Iaf när vi kom dit och skulle rida fram var jag inte riktigt med i matchen, jag red inte så bra s...

Av Jhagman - 20 mars 2016 22:34

80 cm = 4 fel (rivning som var mitt fel red en dålig väg) 90 cm = inga hindefel men jag red fel väg men vi fick hoppa klart banan ändå   Film kommer imorrn! ...

Av Jhagman - 19 mars 2016 21:19

Lillan är nog inne i brunst igen för hon är så tråkig! Hon vill inte sammarbeta och är as sur på andra hästar... Idag när hon stod i gången attackerade hon Surre (nya boxgrannen) utan anledning. Hon slet sig och stegra mot han men jag blev ju as arg ...

Välkommen hit!


Kul att du hittat hit! Jag heter Julia och min blogg handlar om mig och min häst May Miro-09.

Länkar

May Miro -09

May Miro aka "Lillan" är ett litet sto på 163 cm född 2009. Jag började känna Lillan där jag var medryttare på henne våren 2013. Hösten 2013 bestämdes det att jag skulle ha henne på foder tills jag kunde köpa henne vilket jag gjorde vintern 2016. 

Lillan är efter dressyr hingsten Roosevenlt men hon har kapacitet för hoppningen och riktigt bra scoop så det är hoppning vi främst rider. Det ska bli dressyr i framtiden också. Hon är en energisk liten häst men hon gör alltid sitt bästa och vill lära sig/göra rätt. Bästa lilla hästen!

Sök i bloggen

Kategorier

Om mig


Ovido - Quiz & Flashcards