jhagman

Direktlänk till inlägg 6 maj 2015

Ridpodden

Av Jhagman - 6 maj 2015 19:00

Har ni lyssnat på ridpodden? GÖR DET! Otroligt bra program i olika delar. Jag har lyssnat på de 4 första som handlar om;

1. Horsemanship

2. Sitsen 

3. Formen

4. Hoppning


Jätte intressant speciellt avsnittet om sitsen och formen. Viste ni att man bara kan flytta tyngden på bakbenen i skritt, piruetter, piaff m.m Studier har visat att det spelar ingen roll hur man rider dem i formen om de är längre och runda eller bakom lod osv för de lägger tyngden på bakbenen lika dant. Det handlar om att man ska rida hästen i balans och för att göra det måste man ha en egen balans. Om man kan rida hästen i balans kommer alla rörelser gå mycket bättre. Visst att hästen inte ska släpa bakbenen efter sig (som Lillan ibland) utan arbeta på, men det handlar om balans. Om ryttaren inte har en egen balans kan man inte rida hästen i den häller. 

Det diskuterades även om olika bett, det handlar inte om vilket bett du har utan hur du använder det. ett tredelat tränsbett kan göra lika mycket skada som ett kandar i fel händer. Allt handlar om hur man rider, i balans. Jätte intressant!!! 

Här i Sverige är det lite som en "tränd" att man lär sig på ridskolan att om hästen böjer på nacken går den i form. HELT FEL. Det är även så att om du inte rider hästen i form kan du inte rida. FEL. Det handlar om balans, balans och balans! Kan du rida din häst i lätt sists i galopp utan att nudda sadeln? Kan du ge hästen helt långa tyglar och göra det? Kan du stå upp i trav utan att hålla i tyglarna? BALANS! När du har balans kommer hästen att jobba ordentligt av sig själv för du stör den inte. Jag ska själv öva mer balans när jag rider så att jag får Lillan mer balanserad, för då kan vi göra vad vi vill.

Ni vet känslan när hästen höjer ryggen? Den känslan ska man inte sträva efter för den känslan säger att hästen sänker ryggen. Hästen vill ha sin rygg så stila som möjligt ju högre gångart. Om man då får känslan av att den höjer ryggen dvs sänker den kan man räkna nut själv hur bra det är i längde...



Balansen hos en ryttare spelar även stor roll in i hoppningen. Man ska sträva efter att ha samma tempo och en balanserad häst i hoppningen. Inte förlita sig på hästens talang utan på vad jag som ryttare kan ge den för förutsättningar. Inte jaga den till hindret utan vänta på att det kommer till dig. 


LYSSNA, ANALYSERA OCH LÄR!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jhagman - 31 mars 2016 20:39

Uppdaterar mer på www.nouw.com/jhagman

Av Jhagman - 21 mars 2016 10:11

Kod för att importera min blogg till Nouw: 9503368632 Ny blogg på www.nouw.com/jhagman ...

Av Jhagman - 21 mars 2016 09:54

Igår vart det som sakt en banhoppningsträning på Heda RK, en 80 cm och en 90 cm. Jag är väldigt nöjd med resultatet! Dock kan jag ju ha huvudet med mig! Iaf när vi kom dit och skulle rida fram var jag inte riktigt med i matchen, jag red inte så bra s...

Av Jhagman - 20 mars 2016 22:34

80 cm = 4 fel (rivning som var mitt fel red en dålig väg) 90 cm = inga hindefel men jag red fel väg men vi fick hoppa klart banan ändå   Film kommer imorrn! ...

Av Jhagman - 19 mars 2016 21:19

Lillan är nog inne i brunst igen för hon är så tråkig! Hon vill inte sammarbeta och är as sur på andra hästar... Idag när hon stod i gången attackerade hon Surre (nya boxgrannen) utan anledning. Hon slet sig och stegra mot han men jag blev ju as arg ...

Välkommen hit!


Kul att du hittat hit! Jag heter Julia och min blogg handlar om mig och min häst May Miro-09.

Länkar

May Miro -09

May Miro aka "Lillan" är ett litet sto på 163 cm född 2009. Jag började känna Lillan där jag var medryttare på henne våren 2013. Hösten 2013 bestämdes det att jag skulle ha henne på foder tills jag kunde köpa henne vilket jag gjorde vintern 2016. 

Lillan är efter dressyr hingsten Roosevenlt men hon har kapacitet för hoppningen och riktigt bra scoop så det är hoppning vi främst rider. Det ska bli dressyr i framtiden också. Hon är en energisk liten häst men hon gör alltid sitt bästa och vill lära sig/göra rätt. Bästa lilla hästen!

Sök i bloggen

Kategorier

Om mig


Ovido - Quiz & Flashcards