jhagman

Direktlänk till inlägg 24 augusti 2015

Grundtempo

Av Jhagman - 24 augusti 2015 10:19

Det pratades väldigt mycket i Aachen om grundtempo bl.a att franskar har snabbare grundtempo så jag tänkte skriva om vad ett grundtempo är och hur man kan träna det. 


Gillar att det inte finns någon bra stans där det står precis va det är så mitt antagande är att det är tempot som hästen oftast har/trivs bäst att gå i. Detta tempo ska vara i 4 takt i skritt, 2 takt i trav och 3 takt i galopp dvs att man ska kunna räkna 1 2 3 4 i skritt och då ska hästen sätta ner ett ben i varje siffra. Traven ska vara som sakt 2 taktig och man ska stå upp på 1 och sitta på 2.Galoppen ska vara att man tar 3 galoppsprång på 3 sekunder när man räknar. Inte jätte lätt att beskirva för man kan räkna på olika sätt men man ska tänka på att räkna som vanliga sekunder och om det är svårt kan man be någon hjälpa till att räkna. Detta är iaf grunden till ett grundtempo. 


Lillan hade ett väldigt långsamt grundtempo förut men nu är det bättre men inte helt som jag vill att den ska vara. Grundtempo för även ihop med hur bra hästen svarar för skänkeln. För den ska gå i samma tempo hela tiden inte gå på när du säger till och sedan sakta ner igen. 


Hur man då kan träna grundtempo är att göra mycket övergångar och ökningar/minskningar eller det är vad jag har gjort iaf. Och att jag har utgått från att räkna som ovan i de olika gångarterna. Detta ska man då försöka vara hård med för att det ska ge någon effekt och träna på det varje dag. 


Detta med att franskarna har ett bättre grundtempo är för att de rider hästarna lite fortare i grunden för att sedan när de sätter tryck i dem blir det änne snabbare. 


När man börjar få ordning på grundtempot och sedan sätter mer tryck i dem så märker man en tydlig skillnad i steget som i Lillans fall kan en jätte trevlig ökad trav komma fram. 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jhagman - 31 mars 2016 20:39

Uppdaterar mer på www.nouw.com/jhagman

Av Jhagman - 21 mars 2016 10:11

Kod för att importera min blogg till Nouw: 9503368632 Ny blogg på www.nouw.com/jhagman ...

Av Jhagman - 21 mars 2016 09:54

Igår vart det som sakt en banhoppningsträning på Heda RK, en 80 cm och en 90 cm. Jag är väldigt nöjd med resultatet! Dock kan jag ju ha huvudet med mig! Iaf när vi kom dit och skulle rida fram var jag inte riktigt med i matchen, jag red inte så bra s...

Av Jhagman - 20 mars 2016 22:34

80 cm = 4 fel (rivning som var mitt fel red en dålig väg) 90 cm = inga hindefel men jag red fel väg men vi fick hoppa klart banan ändå   Film kommer imorrn! ...

Av Jhagman - 19 mars 2016 21:19

Lillan är nog inne i brunst igen för hon är så tråkig! Hon vill inte sammarbeta och är as sur på andra hästar... Idag när hon stod i gången attackerade hon Surre (nya boxgrannen) utan anledning. Hon slet sig och stegra mot han men jag blev ju as arg ...

Välkommen hit!


Kul att du hittat hit! Jag heter Julia och min blogg handlar om mig och min häst May Miro-09.

Länkar

May Miro -09

May Miro aka "Lillan" är ett litet sto på 163 cm född 2009. Jag började känna Lillan där jag var medryttare på henne våren 2013. Hösten 2013 bestämdes det att jag skulle ha henne på foder tills jag kunde köpa henne vilket jag gjorde vintern 2016. 

Lillan är efter dressyr hingsten Roosevenlt men hon har kapacitet för hoppningen och riktigt bra scoop så det är hoppning vi främst rider. Det ska bli dressyr i framtiden också. Hon är en energisk liten häst men hon gör alltid sitt bästa och vill lära sig/göra rätt. Bästa lilla hästen!

Sök i bloggen

Kategorier

Om mig


Ovido - Quiz & Flashcards