jhagman

Direktlänk till inlägg 29 september 2015

Ruskigt fin men cp

Av Jhagman - 29 september 2015 19:55

Red Lillan idag för fösta gången på nya stället och hon var så fin när jag väl kom upp i sadeln. Hon vart helt mega stressad i stallet och när jag tog in henne från hagen. Sprang över mig och smäställde sig kastade sig på vägen när det kom bilar... Helt cp blockerad. Så jag fick stanna och backa henne 100 gånger innan hon lugna sig och vi kunde gå som vilken häst som helst till stallet... Det blir ALLTID så här när någon annan går med henne, jag blir trött men förhoppningsvis hade det att göra med en ny häst som gick i hagen brevid Lillan. Den sprang runt och skrek när vi gick så den var nog en bidragande faktor hoppas jag för efter jag hade ridit var hon jätte lugn i stallet och allting. Fick cp ryck iaf folk kommer alltid tro att hon är cp xD


 


Vi började ridturen med att tackta med inslag av passage hela vägen ner till en slinga som går runt en bana, den kanske är 300 m lång. Där flyttade jag henne i skritt med fokus på att vara mellan skänklarna dvs ingen bog skulle flyga. Det gjorde hon bra när hon lugnat sig efter skritt, trav och galopp. När hon hade fått ur sig lite energi gick vi till andra banan där jag lagt ut 3 travbommar som sedan blev 3 galoppbommar. Vi började med att trava över dem några gånger och gjorde små volter innan och efter med tempoväxlingar. Det tycket hon var jobbigt men det gick bra så jag vergick til galoppbommarna. Det gjorde hon över förväntan för hon brukar tyckte det är svårt att komma in rätt. Men det gick klockrent flera gånger och efter gjorde vi 15 m volt där fokus var på att vara på yttertygeln och svänga för ytter skäkeln. Hon var så fin, lyssnade suveränt och jobbade på trots att hon blev mega trött i slutet. Som avskrittning gick jag med henne ner till islandshästbanan och ett varv där och sen tillbaka. Jätte

duktigt idag trots cp ryck innan. 

 

När hon får cp ryck låser hon sig för att hon blir så stressad. det blir svårt att komma fram till henne då men jag var bara lugn och stressade inte så blev det bättre. Får se hur hon är imorrn då Sofia ska rida lektion för mig. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jhagman - 31 mars 2016 20:39

Uppdaterar mer på www.nouw.com/jhagman

Av Jhagman - 21 mars 2016 10:11

Kod för att importera min blogg till Nouw: 9503368632 Ny blogg på www.nouw.com/jhagman ...

Av Jhagman - 21 mars 2016 09:54

Igår vart det som sakt en banhoppningsträning på Heda RK, en 80 cm och en 90 cm. Jag är väldigt nöjd med resultatet! Dock kan jag ju ha huvudet med mig! Iaf när vi kom dit och skulle rida fram var jag inte riktigt med i matchen, jag red inte så bra s...

Av Jhagman - 20 mars 2016 22:34

80 cm = 4 fel (rivning som var mitt fel red en dålig väg) 90 cm = inga hindefel men jag red fel väg men vi fick hoppa klart banan ändå   Film kommer imorrn! ...

Av Jhagman - 19 mars 2016 21:19

Lillan är nog inne i brunst igen för hon är så tråkig! Hon vill inte sammarbeta och är as sur på andra hästar... Idag när hon stod i gången attackerade hon Surre (nya boxgrannen) utan anledning. Hon slet sig och stegra mot han men jag blev ju as arg ...

Välkommen hit!


Kul att du hittat hit! Jag heter Julia och min blogg handlar om mig och min häst May Miro-09.

Länkar

May Miro -09

May Miro aka "Lillan" är ett litet sto på 163 cm född 2009. Jag började känna Lillan där jag var medryttare på henne våren 2013. Hösten 2013 bestämdes det att jag skulle ha henne på foder tills jag kunde köpa henne vilket jag gjorde vintern 2016. 

Lillan är efter dressyr hingsten Roosevenlt men hon har kapacitet för hoppningen och riktigt bra scoop så det är hoppning vi främst rider. Det ska bli dressyr i framtiden också. Hon är en energisk liten häst men hon gör alltid sitt bästa och vill lära sig/göra rätt. Bästa lilla hästen!

Sök i bloggen

Kategorier

Om mig


Ovido - Quiz & Flashcards