jhagman

Direktlänk till inlägg 17 oktober 2015

Tävlings fix

Av Jhagman - 17 oktober 2015 20:48

Det blev tävlingsfix med ett trimmpass i ridhuset. Innan ridpasset tog jag in henne i sin stall del och hon beteede sig som ett rövhål... Sprang runt och kunde inte stå still. Jag bestämde mig för att linda hennes ben och det gick bra tills sista benen, då skulle hon gå omkring när jag lindad halva så jag ramla på rumpan och hon fick typ panik för att lindan rörde sig när hon rörde sig så hon skuttade typ omkring tills jag fick tag på den. Sen var hon snäll. Måste det alltid hända något drastiskt för att hon ska stå till. Lät ju som om vi rev hela stallet och folt tror väll jag har en hulligan!

Ridpasset bestod av bra, dåliga, hemska, underbara och okej stunder. Det var en annan häst i ridhuset samtidigt och den var väldigt på tå och ställde sig och greja. Lillan skulle självklart feed of dens energi. Hon skulle ha sten koll på den och lyssna inte så bra på mig... Detta resulterade i att jag blir sur -> hon blir stress -> hon låser sig -> jag blir mer arg -> hon bajsar sönder -> katastrof. Så lång tygel och börja om. Det gick helt ok då men hon kunde inte fatta en lugn och harmonisk vänster galopp? Hon exploderade som en kanonkula från trav till galopp. Men från skritt gick det hur bra som helt? Bara jobbig men det tror jag var för att hon låste sig där och inte riktigt kunde släppa den låsningen. Så jag galopperade bara runt sen för att få henne lugn för hon blir så taggad när man gör många galoppfattningar och sen bryter av efter några meter. Den galoppen var så fin! Vi ökade, minska, gjorde stora och små volet, förvänd galopp på volt och raktspår och ÖPPNOR! ASSÅ ÖPPNOR!!! Lillan har aldrig gjort öppnor i galopp innan men idag så bara gick det. Hon gör dem verkligen inte perfekt men de görs. SKIT KUL! Detta ska jag verkligen jobba mer på så att de sitter och att hon blir ännu starkare! Hon har gjort en galoppskänkelvikning en gång innan typ 3 steg men det var med sporrar. Idag var det bara skänkel och dressyrspö på rumpan som stöd. WOHO! Sen gjorde vi lite påbörjan till galopppiruett med att gå in på mega liten volt och göra en 1/4 bakdelsvändning. jobbigt idag men det går men det krävs mycket av mig. Kul att dressyren går framåt!

 

Sen efter detta gjorde vi några övergångar mellan trav och galopp och hon gjorde tillslut en bra så då sluta jag där. Travade och skrittade av henne på långtygel. Så ett pass med moment med olika gradering. 

Sen blev det putsa utrustning, tvätta lillans ben och fläta hennes man. Lindade även hennes ben.


Klar för att sova!<3

 

Ska ta och lägga mig nu för ska vara i stallet vid 05.45 imorrn för jag staratr vid 8 på morgonen! Önska mig lycka till!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jhagman - 31 mars 2016 20:39

Uppdaterar mer på www.nouw.com/jhagman

Av Jhagman - 21 mars 2016 10:11

Kod för att importera min blogg till Nouw: 9503368632 Ny blogg på www.nouw.com/jhagman ...

Av Jhagman - 21 mars 2016 09:54

Igår vart det som sakt en banhoppningsträning på Heda RK, en 80 cm och en 90 cm. Jag är väldigt nöjd med resultatet! Dock kan jag ju ha huvudet med mig! Iaf när vi kom dit och skulle rida fram var jag inte riktigt med i matchen, jag red inte så bra s...

Av Jhagman - 20 mars 2016 22:34

80 cm = 4 fel (rivning som var mitt fel red en dålig väg) 90 cm = inga hindefel men jag red fel väg men vi fick hoppa klart banan ändå   Film kommer imorrn! ...

Av Jhagman - 19 mars 2016 21:19

Lillan är nog inne i brunst igen för hon är så tråkig! Hon vill inte sammarbeta och är as sur på andra hästar... Idag när hon stod i gången attackerade hon Surre (nya boxgrannen) utan anledning. Hon slet sig och stegra mot han men jag blev ju as arg ...

Välkommen hit!


Kul att du hittat hit! Jag heter Julia och min blogg handlar om mig och min häst May Miro-09.

Länkar

May Miro -09

May Miro aka "Lillan" är ett litet sto på 163 cm född 2009. Jag började känna Lillan där jag var medryttare på henne våren 2013. Hösten 2013 bestämdes det att jag skulle ha henne på foder tills jag kunde köpa henne vilket jag gjorde vintern 2016. 

Lillan är efter dressyr hingsten Roosevenlt men hon har kapacitet för hoppningen och riktigt bra scoop så det är hoppning vi främst rider. Det ska bli dressyr i framtiden också. Hon är en energisk liten häst men hon gör alltid sitt bästa och vill lära sig/göra rätt. Bästa lilla hästen!

Sök i bloggen

Kategorier

Om mig


Skapa flashcards