jhagman

Direktlänk till inlägg 10 januari 2016

Inridning del 1

Av Jhagman - 10 januari 2016 09:15

Jag tänkte skriva lite mer grundläggande om unghästkursen jag var på hos Sissi & Nina Lilja. Tänkte börja med hur man ska tänka kring 3-åringar. Detta är hur de och jag tänker, man kan göra på olika sätt. 


När man ska rida in en 3-åring är det viktigt att man innan har byggt upp ett förtroende mellan varandra. Detta gör man genom markarbete med hästen t.ex promenader eller longering. Detta förtroende tycker jag startar redan när man hanterar hästen som föl. Att man ska få ta på dem överallt och leta m.m När man ska rida in hästen är det bra om det vet hur longering och tömkörning fungerar bra för det underlättar i sadelvänjningen. 

När man ska vänja hästen vid sadel är det bra om man har vant den innan att ha t.ex täcke eller longeringsgjord på sig innan så att det inte blir något konstigt att man lägger saker på ryggen. Ta inte häller den sprillans nya sadel utan en avdankad som inte behöver ligga bra på hästen ifall den skulle fara i backen är det inte hela värden. Nina börjar i ridhuset med att vänja hästen med sadel medans jag börjar i stallet. Här är skillnaden på att hästarna jag gjort det på har jag känt sen de var 1 år eller föl och Nina har inridningsverksamhet och känner då kanske inte hästen lika bra. Det man börjar med är att hästen får lukta på sadeln och att den får röra hela hästens kropp på båda sidor helst. Ta det lugnt med detta för om något går fel och man inte själv är speciellt van kan det göra mer skada än nytta. När man genomför sadelmomentet har jag fått lära mig att det gör inget att efter några gånger inte vara jätte försiktigt med sadeln för hästen måste lära sig att den ibland hamnar lite konstigt. Detta ska man dock vara lite försiktgt med när det kommer till en nervig häst. 

Under sadelvänjningen dvs at man vänjer hästen vid att sadeln rör vid den är det bra om man vänjer hästen vid att man står på dens vänstra sida och hoppar efersom man kan hoppa upp på det sättet. Detta kan en del hästar tycker är läskigt så gör inga jätte rörelser i början. Ha även gärna händerna på sadeln/ryggen som om du skulle hålla i den. 


fortsättning följer...


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jhagman - 31 mars 2016 20:39

Uppdaterar mer på www.nouw.com/jhagman

Av Jhagman - 21 mars 2016 10:11

Kod för att importera min blogg till Nouw: 9503368632 Ny blogg på www.nouw.com/jhagman ...

Av Jhagman - 21 mars 2016 09:54

Igår vart det som sakt en banhoppningsträning på Heda RK, en 80 cm och en 90 cm. Jag är väldigt nöjd med resultatet! Dock kan jag ju ha huvudet med mig! Iaf när vi kom dit och skulle rida fram var jag inte riktigt med i matchen, jag red inte så bra s...

Av Jhagman - 20 mars 2016 22:34

80 cm = 4 fel (rivning som var mitt fel red en dålig väg) 90 cm = inga hindefel men jag red fel väg men vi fick hoppa klart banan ändå   Film kommer imorrn! ...

Av Jhagman - 19 mars 2016 21:19

Lillan är nog inne i brunst igen för hon är så tråkig! Hon vill inte sammarbeta och är as sur på andra hästar... Idag när hon stod i gången attackerade hon Surre (nya boxgrannen) utan anledning. Hon slet sig och stegra mot han men jag blev ju as arg ...

Välkommen hit!


Kul att du hittat hit! Jag heter Julia och min blogg handlar om mig och min häst May Miro-09.

Länkar

May Miro -09

May Miro aka "Lillan" är ett litet sto på 163 cm född 2009. Jag började känna Lillan där jag var medryttare på henne våren 2013. Hösten 2013 bestämdes det att jag skulle ha henne på foder tills jag kunde köpa henne vilket jag gjorde vintern 2016. 

Lillan är efter dressyr hingsten Roosevenlt men hon har kapacitet för hoppningen och riktigt bra scoop så det är hoppning vi främst rider. Det ska bli dressyr i framtiden också. Hon är en energisk liten häst men hon gör alltid sitt bästa och vill lära sig/göra rätt. Bästa lilla hästen!

Sök i bloggen

Kategorier

Om mig


Skapa flashcards