jhagman

Direktlänk till inlägg 15 februari 2016

Hästens form del 1

Av Jhagman - 15 februari 2016 15:45

Häromdagen damp som sakt hippsons första nr för säsongen ner i min brevlåda. Temat i den är hästens form. Så tänkte skriva en liten sammanfattning av den i olika delar. 


Det är ingen som vet om en häst håller bättre bara för att den går på tygeln när den rids detta pga att forskningen som krävs för detta är avancerad. Man måste då forska på hästens arbetsställning, formens långsiktiga konsekvenser för hållbarhet och hästens prestation.


Det finns idag ingen vetenskaplig definition av vad som är en rätt form. Detta måste framställas för att forskarna ska kunna forska på det annars är det som att jämnföra äpplen med päron. Det är självklart skillnad på en häst som rids i balans och en häst som inte gör det, det vet vi ju alla. Det finns inte häller någon vetenskaplig defintion av t.ex samling och lösgjordhet. Om detta funnits att forskning enkelt kunnat göras. Men inom ridsport är man inte helt överens, ett klart exempel på detta är dressyrdomare. 2 domare kan uppfatta en rörelse helt olika och ge olika poäng. 


Att hästen ska gå på tygeln går långt tillbaka i tiden och det kan man se på avbildningar av kungar m.m Det finns olika anledningar till varför vi rider som vi gör. Dels handlar det om traditioner och historia men även vad skickliga ryttare upplever fungerar praktiskt. 

Idag hamnar lätt diskussionen på vart hästen har sitt huvud i arbete. Det är lätt att definera och se men det talar inte för hela bilden. I en forskning där man tittade på olika hästar och hur de arbetades i olika former kom man fram till att om man man jobbar hästen med extremt hög huvudposition påverkade det ryggens rörelsemönster men man vet inte om det ger hälsoeffekter i det långa loppet. För att kunna avgöra om huvudets position påverkar hästens hälsa måste man ha en studie över en längre tid med en massa hästar och det blir väldigt svårt att genomföra. Detta pga att hästarna ska stå i samma stall och hanterar lika varje dag så ingenting annat kan påverka dens hälsa. Man kan inte häller jämnföra 10 dressyrhästar med 10 distanshästar för de arbetas olika. 


En sak som man kan se är att när hästen rids i en balans hamnar huvudet i "form" och detta  blir tydligt när duktiga ryttare rider sina hästar utan huvudlag (träns). 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jhagman - 31 mars 2016 20:39

Uppdaterar mer på www.nouw.com/jhagman

Av Jhagman - 21 mars 2016 10:11

Kod för att importera min blogg till Nouw: 9503368632 Ny blogg på www.nouw.com/jhagman ...

Av Jhagman - 21 mars 2016 09:54

Igår vart det som sakt en banhoppningsträning på Heda RK, en 80 cm och en 90 cm. Jag är väldigt nöjd med resultatet! Dock kan jag ju ha huvudet med mig! Iaf när vi kom dit och skulle rida fram var jag inte riktigt med i matchen, jag red inte så bra s...

Av Jhagman - 20 mars 2016 22:34

80 cm = 4 fel (rivning som var mitt fel red en dålig väg) 90 cm = inga hindefel men jag red fel väg men vi fick hoppa klart banan ändå   Film kommer imorrn! ...

Av Jhagman - 19 mars 2016 21:19

Lillan är nog inne i brunst igen för hon är så tråkig! Hon vill inte sammarbeta och är as sur på andra hästar... Idag när hon stod i gången attackerade hon Surre (nya boxgrannen) utan anledning. Hon slet sig och stegra mot han men jag blev ju as arg ...

Välkommen hit!


Kul att du hittat hit! Jag heter Julia och min blogg handlar om mig och min häst May Miro-09.

Länkar

May Miro -09

May Miro aka "Lillan" är ett litet sto på 163 cm född 2009. Jag började känna Lillan där jag var medryttare på henne våren 2013. Hösten 2013 bestämdes det att jag skulle ha henne på foder tills jag kunde köpa henne vilket jag gjorde vintern 2016. 

Lillan är efter dressyr hingsten Roosevenlt men hon har kapacitet för hoppningen och riktigt bra scoop så det är hoppning vi främst rider. Det ska bli dressyr i framtiden också. Hon är en energisk liten häst men hon gör alltid sitt bästa och vill lära sig/göra rätt. Bästa lilla hästen!

Sök i bloggen

Kategorier

Om mig


Ovido - Quiz & Flashcards