jhagman

Direktlänk till inlägg 26 februari 2016

Murar kan döda

Av Jhagman - 26 februari 2016 09:13

Hallå!

Igår blev det hoppning på schemat och för mig blev det yttligare en avramling... Nu har jag ramlat av 1 gång i veckan sen den 26 januari... Detta pga att vi försökte ge oss på att hoppa mur. Lillan tycker inte om mur, den kan ju döda henne. Det var ju en mur när vi var på en pay and jump 2014 och den skrämde henne. Hon vill absolute inte gå nära den. Det var lika dant igår, vi skrittade på lång tygel imot den och hon stannar blåser och ska slänga sig. Så jag red en volt framförden för att hon skulle vänja sig. Efter ett tag brydde hon sig inte så vi värmde upp. Hon kändes väldigt lugn och mjuk och skötte sig bra. Red henne lite längre än vanligt igen. Sen när vi skulle börja hoppa bytte hon umör till explosiv igen. Det är när hon är sån som jag ramlar av. Vi skulle börja att hoppa fram på ett litet kryss och hon såg hindret och skulle springa 300 och efter hindret fick jag inte stopp fören 10 m senare. Detta blev typ värre och värre. Helt galen. Sen skulle vi hoppa en oxer som stod brevid muren och hon ville inte gå nära den så vägen till oxern vart sådär men över kom vi. Hon hoppade fint gjorde hon men dunder laddad. Sen slutade hon bry sig om muren så vi tänkte att vi travhoppar den. Hon travade mot den och precis i avsprånget slänger hon sig och jag far i baken. Om jag hade varit mer med och inte lega före henne hade jag nog suttit kvar. Men i hennes ryck fick min axel sig en törn (jag har en dålig vänster axel som jag haft ur led 2 gånger). Så jag kunde inte kämpa för att sitta kvar då vänster armen vleb spagetti. Lillan vart dock nöjd och drog ett ärvarv med bocksprång innan hon ställde sig och kissa. Knack fick en fin bild på detta som jag ska kolla om jag kan få. Sen var det bara upp igen och vi hoppade räcke-räcke och Lillan tog 4 språng i mellan när det skulle vara 5. Hon som har svårt för att länga sig annars... Vi avslutade en att hoppa kombination med räcke-oxer 2 gånger. Då fick Lillan för sig igen att muren är läskig så vägen till kombinationen blev slingrig men hon hoppa bra ändå. 

Hon är jobbig när hon är så explosiv för jag vet inte riktigt hur jag ska rida känns det som. Hon hoppar ju allt utom muren men hon kanske är såhär i hoppningen 4 gånger/år så det blir svårt att veta hur man ska rida henne då hon inte brukar vara såhär. Men hon kanske alltid kommer att vara såhär nu för vi har hoppat 4 gånger nu ocg 3 av dem har hon varit explosiv. Men det är ju kul att hon har roligt men det ska ju vara kontrollerbart också!


Film från muren i Norrköping 2014

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jhagman - 31 mars 2016 20:39

Uppdaterar mer på www.nouw.com/jhagman

Av Jhagman - 21 mars 2016 10:11

Kod för att importera min blogg till Nouw: 9503368632 Ny blogg på www.nouw.com/jhagman ...

Av Jhagman - 21 mars 2016 09:54

Igår vart det som sakt en banhoppningsträning på Heda RK, en 80 cm och en 90 cm. Jag är väldigt nöjd med resultatet! Dock kan jag ju ha huvudet med mig! Iaf när vi kom dit och skulle rida fram var jag inte riktigt med i matchen, jag red inte så bra s...

Av Jhagman - 20 mars 2016 22:34

80 cm = 4 fel (rivning som var mitt fel red en dålig väg) 90 cm = inga hindefel men jag red fel väg men vi fick hoppa klart banan ändå   Film kommer imorrn! ...

Av Jhagman - 19 mars 2016 21:19

Lillan är nog inne i brunst igen för hon är så tråkig! Hon vill inte sammarbeta och är as sur på andra hästar... Idag när hon stod i gången attackerade hon Surre (nya boxgrannen) utan anledning. Hon slet sig och stegra mot han men jag blev ju as arg ...

Välkommen hit!


Kul att du hittat hit! Jag heter Julia och min blogg handlar om mig och min häst May Miro-09.

Länkar

May Miro -09

May Miro aka "Lillan" är ett litet sto på 163 cm född 2009. Jag började känna Lillan där jag var medryttare på henne våren 2013. Hösten 2013 bestämdes det att jag skulle ha henne på foder tills jag kunde köpa henne vilket jag gjorde vintern 2016. 

Lillan är efter dressyr hingsten Roosevenlt men hon har kapacitet för hoppningen och riktigt bra scoop så det är hoppning vi främst rider. Det ska bli dressyr i framtiden också. Hon är en energisk liten häst men hon gör alltid sitt bästa och vill lära sig/göra rätt. Bästa lilla hästen!

Sök i bloggen

Kategorier

Om mig


Ovido - Quiz & Flashcards