jhagman

Inlägg publicerade under kategorin England 2014

Av Jhagman - 22 mars 2014 21:54

Lugn dag idag men en av de nya hästarna var cp Idag. .. hon var jätte rädd för skritten och är bara "all over the place all the time...". Skit jobbigt för man kan inte göra nått typ så vi fick ge henne lugnande medel för att hovslagarrn skulle kunna sätta på skor fram... och idag när Rowan red var hon helt loj och ville inte fram? Asså jag fattar inget. Men James var inte så nöjd med henne för hon hoppa inte bra (jag tycker det var bra men tydligen inte xD)  Får se om hon stannar eller inte :p

Av Jhagman - 21 mars 2014 20:36

   

Dagen har bara flugit förbi! Har haft fullt upp hela dagen med mockning, grooming, hantera unghästarns och göra iordning hästar. Vi fick 4 nya unghästar igår från Holland, Fancypina, Bally Diamont, Elsaj och Elsana. så idag skulle 2 av dem ut i hage (Fancypina och Elsana) för att de ska gå där dygnet runt. Annsette och jag gick med dem ett tag så att de skulle lugna ner sig. Men de sprang ändå så vi byte hage och nu är de lugnare :)


Fick även rida Dipina (ja hon är släkt med Fancypina) för James och Lena.  Måste träna mer på min sits och att inte gunga med i gången!!! Annars är jsg nöjd för känner att jag lär mig en massa!!


Gjorde iordning Bally för Lena skulle prova henne och Rowen hoppa henne. Asså gud!!! Vilket jävla hopp hon har!! Och bara 5 år. Ska bli kul att se hur hon tar sig :)


Bild på Centsura och Damien


Av Jhagman - 20 mars 2014 19:53

 

Idag har jag mest groomat. När man grommar hästarna så borstar man dem, först så använder man en gummiskrapa och tar bort svettfläckar på hela hästen. Gummiskrapen tar man i cirklar medhårs så att stöver kommer fram.  Sedan tar man ryktborste och skrapa på hela hästen. Man borstar benen med rotborste. Borstar man och svans med borste samt kratsar hovar. När man är klar ska hästen se ut som om den inte ridits vilket är svårt om de svettas för då får man borsta mycket. Även huvet ska borstad noga och inga svettfläckar. Borsttekniken ska jag lätt anvönda på lillan för det tar fram stövet och det är skönare för hästen :)


Gjorde även rent skritt maskinen :)



Av Jhagman - 19 mars 2014 18:54

Idag har varit en Damien dag. Har groomat 5 hästar tror jag, fått höja hinder på gräsbanan där James hade hoppträning för Rowan. Rowan är en kille som är James beridare, han är även från Australien. Han har ca 7 stycken egna hästar i stallet brevid ridhuset som han tävlar 1,40 -1,50 på om jag förstått det rätt. Men fick iaf kolla när han hoppade Damien på gräsbanan. Hindren låg på 1.50 i slutet och Damien hoppade som f*n. Fick även en lektion om hur viktigt det är att hindrena står parallella och på de stället de alltid stått på. (blev kallad till gräsbanan för att 5 hinder hade blåst omkull). As svårt att se vart de hade stått och James blev väll  lite frustread för jag förstod honom inte helt för han pratar as fort xD 

Fick sedan göra i ordning Dipina, Bazinga och Zahara. Grooma Damien och mocka hos han. Alla hästar ut till skritten och täckesbyten. 


 

 

Fler bilder kommer :D


Av Jhagman - 19 mars 2014 09:29

  1. Jag har helt enkelt inte orkat bloggs för har varit så sjukt trött på kvällen och däkat vid 10 :p Iaf nu har jag varit i England i 3 dagar och jag kännet av att sånt här stallarbete är jag inte van vid. Igår vet jag inte ens hur många boxar jag mockade! Så många var det xD Red ävebn den första hästen igår och jag slog nog rekord i att "suga på att rida" jag var sjukt nervös men det gick bättre mot slutet. Får se om jag får rida idag för jag förstår om jag inte får eftersom Jag     suger :p det märker vi efter frukost x) På återseende! 

Av Jhagman - 16 mars 2014 19:23



Idag blev det en sista uteritt med min älsklingshäst. Kommer sakna henne så himla mycket nu när jag åker bort! Ridturen idag var lååååång och hon var spänd som en stålfjäder. Men mot slutet blev hon bättre och vi har börjat att trava och galoppera i nedförsbackar och det går faktiskt väldigt bra. Då "tvingar" jag henne att sätta under sig ordentligt och hon för jobba med hela kroppen. Kul att det inte bara hej-hå-rakt-fram längre utan att man kan reglera henne ute med. Ökningar och minskar gjorde hon riktigt bra men hon tar inte riktigt skänkeln till 100 % än (red henne i undertempo väldigt länge så nu måste vi fram fram fram igen). Men det kommer bli bättre. Ska bli kul att se hur hon är när jag kommer hem igen för hon ska bli riden när jag är borta av tjejorna i stallet. Lite nervös för det faktiskt för är väldigt nöjd med hur hon är nu jämfört med förut. Men det återstår att se!


Imorgon åker jag som sakt till England och ska provjobba för James Fisher i 2-3 veckor. Ska bli såååååååååå himla kul! Men jag är sjukt nervös för ska byta tåg 2 ånger innan jag blir hämtad. HUR KOMMER JAG HITTA? Återkommer imorgon om hur det gick om jag har WI-FI vill säga x)


 

Välkommen hit!


Kul att du hittat hit! Jag heter Julia och min blogg handlar om mig och min häst May Miro-09.

Länkar

May Miro -09

May Miro aka "Lillan" är ett litet sto på 163 cm född 2009. Jag började känna Lillan där jag var medryttare på henne våren 2013. Hösten 2013 bestämdes det att jag skulle ha henne på foder tills jag kunde köpa henne vilket jag gjorde vintern 2016. 

Lillan är efter dressyr hingsten Roosevenlt men hon har kapacitet för hoppningen och riktigt bra scoop så det är hoppning vi främst rider. Det ska bli dressyr i framtiden också. Hon är en energisk liten häst men hon gör alltid sitt bästa och vill lära sig/göra rätt. Bästa lilla hästen!

Sök i bloggen

Kategorier

Om mig


Skapa flashcards