jhagman

Direktlänk till inlägg 15 oktober 2014

Rak på sak

Av Jhagman - 15 oktober 2014 17:00

Jag är en väldigt rak på sak person speciellt när det gäller hästar + att jag tror att det har att göra med hur jag lärde mig hästhållning av Håkan. 

En sak jag har tänkt på under en längre tid är varför så många unga skaffar sig en unghäst som nästan inte kan något. Varför gör man det? För i många fall det jag har sätt är att hästen blir ouppfostrad, skadade och felutbildade. Varför lägger man ett så stort ansvar på ett barn som är 12-17 år? Det är inte många som tycker att det är okej att skaffa barn när man är 15 år? För en unghäst är ett barn,den vet inte vad som är rätt och fel. Den behöver någon som kan vara ledaren och vågar säga till den vad den ska göra. Man ska ge dig massor av kärlek och uppmärksamhet inte bara när den rids.  Man måste skaffa ett band med sin unghäst för att förstå hur den tänket samt att den måste lyssna på dig, visa respekt för dig. En unghäst måste hanteras varsamt för om man gör fel kan hästen bli förstörd.  


Jag var med om en ponny för länge sen som var 6 år. Hon var inte mycket hanterad innan hon kom till stället hon stod på tror jag för hon hade ingen respekt för någon men hon var grundriden. Jag red den lilla ponnyn i 6 månader 2 dagar i veckan. Jag märkte tydligt vilka som hade hanterat henne dagen innan jag kom. Hon kunde vara förjävlig ena dagen och jätte snäll nästa. Detta berodde på vilka som satte gränser och vilka inte. Hon behövde en tydlig ledarroll och om hon inte fick det lekte hon rövare. Hon blev väldigt trevlig innan jag slutade på henne.  Detta är ett tydligt exempel på ägare som inte ska ha unga djur för de viste inte hur man skulle hantera det. 


Jag blir rakt ut arg och besviken på människor som tror att de kan och sen tar sig vatten över huvudet. Både personen och hästen lider av detta. 


Hur tror ni att mina tankar gick när jag skulle ta lillan? Mina tankar snurrade runt runt runt om jag skulle klara av henne, om hon skulle förstöras, om jag skulle skadas, om hon skulle trivas, hur skolan skulle skötas, vad mina föräldrar skulle säga... Men nu i efterhand är jag jätte glad att jag tog beslutet och jag har bevisat för mig själv att jag faktiskt vet vad jag gör. Jag är jätte imponerad över vad jag har åstakommit på 1 år med henne. Jag är jätte glad över de människor som har hjälpt mig med råd och tips, de jag ridit lektion för, de som följt med på tävling. Ja allt!


Så mitt tips i slutet är att fundera på vad du ger dig in på? vilka som kan hjälpa dig? vad vill du ha hjälp med? vad kan du själv? vad vill du uppnå med hästen (tävling eller skrutt i skogen)? 


Lycka till! :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jhagman - 31 mars 2016 20:39

Uppdaterar mer på www.nouw.com/jhagman

Av Jhagman - 21 mars 2016 10:11

Kod för att importera min blogg till Nouw: 9503368632 Ny blogg på www.nouw.com/jhagman ...

Av Jhagman - 21 mars 2016 09:54

Igår vart det som sakt en banhoppningsträning på Heda RK, en 80 cm och en 90 cm. Jag är väldigt nöjd med resultatet! Dock kan jag ju ha huvudet med mig! Iaf när vi kom dit och skulle rida fram var jag inte riktigt med i matchen, jag red inte så bra s...

Av Jhagman - 20 mars 2016 22:34

80 cm = 4 fel (rivning som var mitt fel red en dålig väg) 90 cm = inga hindefel men jag red fel väg men vi fick hoppa klart banan ändå   Film kommer imorrn! ...

Av Jhagman - 19 mars 2016 21:19

Lillan är nog inne i brunst igen för hon är så tråkig! Hon vill inte sammarbeta och är as sur på andra hästar... Idag när hon stod i gången attackerade hon Surre (nya boxgrannen) utan anledning. Hon slet sig och stegra mot han men jag blev ju as arg ...

Välkommen hit!


Kul att du hittat hit! Jag heter Julia och min blogg handlar om mig och min häst May Miro-09.

Länkar

May Miro -09

May Miro aka "Lillan" är ett litet sto på 163 cm född 2009. Jag började känna Lillan där jag var medryttare på henne våren 2013. Hösten 2013 bestämdes det att jag skulle ha henne på foder tills jag kunde köpa henne vilket jag gjorde vintern 2016. 

Lillan är efter dressyr hingsten Roosevenlt men hon har kapacitet för hoppningen och riktigt bra scoop så det är hoppning vi främst rider. Det ska bli dressyr i framtiden också. Hon är en energisk liten häst men hon gör alltid sitt bästa och vill lära sig/göra rätt. Bästa lilla hästen!

Sök i bloggen

Kategorier

Om mig


Ovido - Quiz & Flashcards