jhagman

Direktlänk till inlägg 20 februari 2015

Första hoppträningen för i år!

Av Jhagman - 20 februari 2015 10:50

Igår var det första hoppträningen på länge och det var skit kul att få åka till Erikstad och träna igen! Vi började med att rida över upphöjda travbommar och göra en skrittövergång innan. Lillan kändes lite slö här och ville inte riktigt komma igång. Hon var även lite vinglig och villa gärna gå lite högerställd. Vi byggde på denna övning gneom att hoppa en socker bit i galopp på böjtspår vilket högerstänningen ställde till det. Hon föll ut åt vänster och tappade yttersidan i höger varv men gjorde det klockrent i vänster. Hon brukar vara bättre i höger varv tycker jag men inte igår. Något att öva på med andra ord. Sen byggde vi denna till en mini-bana med travbommarna, fatta galopp, galoppera över sockerbiten bryta av, skänkelvikning till att byta varv, göra halt innan travbommarna, komma frma i tarv över dem. Riktigt bra övning för Lillan för då måste hon vara med och ta skänkeln vilket hon inte alltid gör. 

Efter det skulle vi hoppa en serie med bom - kryss -bom - oxer - bom- räcke. Dett har Lillan och jag aldrig gjort förut och jag la fokus fel i början, det hamnade på första bommen. Jag var rädd och vi skulle komma in fel. Det blev pankaka men vi kom igenom men det var inte snyggt. 

 

Ina sa till mig att om jag fokuserar på första hindret kommer vi komma rätt på bommen och sedan hela serien om jag ger henne stöd. Vilketn skillnad det blev och Lillan fattade då vad hon skulle göra. VAD HON HOPPADE! VILKA SPRÅNG när hon fick ta i.

 

Hon gillar att ta i det märktes för när vi klarade serien perfekt så berömde jag henne och då tog hon ett bocksprång xD Gulle häst! Sen när vi hade gjort denna serie några gånger satte vi ihop en liten bana. Då helt plötslig blev Lillan nästan intill stark och hoppade jätte fint. Hon tog även tag i hindret när vi kom fel och hoppade av stort istället för att krypa intill som hon gjorde mycket förut. 

Jag är super nöjd över träningen och det känns bra att hon har blivit så mycket bättre än innan årsskiftet! Ina tyckte med att hon har mognat och man ser på henne att hon tycker att det är as kul. Hon förstår mer vad vi gör och kämpar på. Jag håller på att klippa ihop en film men ni får några scrennshots så länge. 

 

   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jhagman - 31 mars 2016 20:39

Uppdaterar mer på www.nouw.com/jhagman

Av Jhagman - 21 mars 2016 10:11

Kod för att importera min blogg till Nouw: 9503368632 Ny blogg på www.nouw.com/jhagman ...

Av Jhagman - 21 mars 2016 09:54

Igår vart det som sakt en banhoppningsträning på Heda RK, en 80 cm och en 90 cm. Jag är väldigt nöjd med resultatet! Dock kan jag ju ha huvudet med mig! Iaf när vi kom dit och skulle rida fram var jag inte riktigt med i matchen, jag red inte så bra s...

Av Jhagman - 20 mars 2016 22:34

80 cm = 4 fel (rivning som var mitt fel red en dålig väg) 90 cm = inga hindefel men jag red fel väg men vi fick hoppa klart banan ändå   Film kommer imorrn! ...

Av Jhagman - 19 mars 2016 21:19

Lillan är nog inne i brunst igen för hon är så tråkig! Hon vill inte sammarbeta och är as sur på andra hästar... Idag när hon stod i gången attackerade hon Surre (nya boxgrannen) utan anledning. Hon slet sig och stegra mot han men jag blev ju as arg ...

Välkommen hit!


Kul att du hittat hit! Jag heter Julia och min blogg handlar om mig och min häst May Miro-09.

Länkar

May Miro -09

May Miro aka "Lillan" är ett litet sto på 163 cm född 2009. Jag började känna Lillan där jag var medryttare på henne våren 2013. Hösten 2013 bestämdes det att jag skulle ha henne på foder tills jag kunde köpa henne vilket jag gjorde vintern 2016. 

Lillan är efter dressyr hingsten Roosevenlt men hon har kapacitet för hoppningen och riktigt bra scoop så det är hoppning vi främst rider. Det ska bli dressyr i framtiden också. Hon är en energisk liten häst men hon gör alltid sitt bästa och vill lära sig/göra rätt. Bästa lilla hästen!

Sök i bloggen

Kategorier

Om mig


Ovido - Quiz & Flashcards