jhagman

Direktlänk till inlägg 2 december 2015

Kräv inte för mycket av unghästen - Pether Markne

Av Jhagman - 2 december 2015 14:30

Hittade lite rolig läsning på hippson av Pether Markte. Den handlade om när han hade clinic i Mälerdalens Varmblodsklubb. Den handlade om hur vi bör rida våra unghästar. Under de senaste åren har vi fått fina unghästar med mer talang vilket gör detta till en sak att tänka på 1 -2- 3 gånger. Tipset han ger är att vara noggran med grundutbildningen dvs ha en ärlig framåtbjudning -> så att den orkar bära sig själv och stärka sig. Det man måste tänka på är att en häst som är mellan 4-7 år händer det mycket med. Så ibland är det ok att låta den styra och välja lite själv. Ibland ska man kräva lite mer men inte tills musten tar slut. Då har man pressat för hårt och måste backa några steg så det inte blir en dålig erfarenhet för hästen. Det betyder inte att man ska rida hästar mellan 4-7 år lika dant. Utan att de har sina egna mål men inte pressa dem för en del hästar går det lite långsammare för i utvecklingen men det betyder inte att de är sämre hästar. De kan lika gärna vara bättre. 


En bra övning enligt Markne är stärkande övergångar. Det kan vara simpelt som för en 4-åring att trava runt på fyrkantsspåret och sen saknta av till skritt och sen till trav igen. Nästa gång man gör en övergång går man nästan över till skritt och sen över till trav igen. 


Ett tecken på att hästen är svag är när den går bakom hand och då är den oftast svag i bak knäna. 


Om hästen ligger på kan det vara bra att göra några små sidvärtsrörelser. Det handlar om att få hästen att svara snabbt på signalerna den får. Att träna hästen på samma sak 2 dagar i rad kan göra att den förstå vad den ska göra lättare och så kan man promenera i skogen när det känns som hästen fattar. Sen kan hästen få vila och sen gör man samma sak 2 dagar igen för att den ska lära sig. 

Så grundridning med rakställning, övergångar och framåtbjudning är recept för success för en unghäst!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jhagman - 31 mars 2016 20:39

Uppdaterar mer på www.nouw.com/jhagman

Av Jhagman - 21 mars 2016 10:11

Kod för att importera min blogg till Nouw: 9503368632 Ny blogg på www.nouw.com/jhagman ...

Av Jhagman - 21 mars 2016 09:54

Igår vart det som sakt en banhoppningsträning på Heda RK, en 80 cm och en 90 cm. Jag är väldigt nöjd med resultatet! Dock kan jag ju ha huvudet med mig! Iaf när vi kom dit och skulle rida fram var jag inte riktigt med i matchen, jag red inte så bra s...

Av Jhagman - 20 mars 2016 22:34

80 cm = 4 fel (rivning som var mitt fel red en dålig väg) 90 cm = inga hindefel men jag red fel väg men vi fick hoppa klart banan ändå   Film kommer imorrn! ...

Av Jhagman - 19 mars 2016 21:19

Lillan är nog inne i brunst igen för hon är så tråkig! Hon vill inte sammarbeta och är as sur på andra hästar... Idag när hon stod i gången attackerade hon Surre (nya boxgrannen) utan anledning. Hon slet sig och stegra mot han men jag blev ju as arg ...

Välkommen hit!


Kul att du hittat hit! Jag heter Julia och min blogg handlar om mig och min häst May Miro-09.

Länkar

May Miro -09

May Miro aka "Lillan" är ett litet sto på 163 cm född 2009. Jag började känna Lillan där jag var medryttare på henne våren 2013. Hösten 2013 bestämdes det att jag skulle ha henne på foder tills jag kunde köpa henne vilket jag gjorde vintern 2016. 

Lillan är efter dressyr hingsten Roosevenlt men hon har kapacitet för hoppningen och riktigt bra scoop så det är hoppning vi främst rider. Det ska bli dressyr i framtiden också. Hon är en energisk liten häst men hon gör alltid sitt bästa och vill lära sig/göra rätt. Bästa lilla hästen!

Sök i bloggen

Kategorier

Om mig


Ovido - Quiz & Flashcards